Panatour 2006 - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu Panatour 2006 - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

Panatour 2006

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

02 April 2006 | Panama, La Chorrera

Hola!! De laatste keer dat ik wat heb geschreven was vlak voor dat ik op reis zou gaan voor 2 weken dus hier onder andere het verslag van die mooie reis en natuurlijk nog van de dingen die ik voor de rest nog heb gedaan!!!

De dag voordat ik op reis ben gegaan was het de verjaardag van mijn broertje en omdat ik toch nog met mijn familie uit eten wilde gaan om ze te bedanken voor alle steun en hulp wat betreft mijn operatie had ik maar besloten dat op mijn broertjes verjaardag te doen. We zijn naar een pizzeria gegaan, wat echt super gezellig was. Alleen heb ik me ook echt helemaal kapot gelachen...reden: mijn broertje besteld een pizza met pepperoni, champignons en oregano... vervolgens komen de pizza´s op tafel en begint hij de champignons eraf te halen. WAAROM?? Ja ik lust geen champignons...WAAROM HEB JE ZE DAN BESTELD?? ja er stond dat ik 3 ingredienten moest kiezen en de rest luste ik ook niet...hoe dom is dat!?!

De volgende dag al vroeg op omdat Nathaniel en ik eerst nog naar het terminal in Panama Stad moesten om daar Sofie op te halen en vervolgens met zijn drieen op weg in de bus om daar in El Valle, Manu en Hugo te meeten. Wij kwamen daar ongeveer een uur te laat aan, maar Hugo en Manu waren ook te laat gekomen dus zo erg was dat ook weer niet. Hop weer in de bus en op weg naar El Valle..

Na heel wat slingerweggetjes door de bergen (wat Sofie wat minder fijn vond) aangekomen in El Valle.. oftewel de vallei van de enige vulkaan van Panama: Volcán Barú. Eerst even wat gaan eten en natuurlijk een foto van de groep gemaakt om de reis officieel te beginnen en daarna op weg gegaan. Hier begon het al..wij zijn nogal luie backpackers en loopje van ik schat zo een kilometer was toch al wel heel zwaar!! Maar we liepen dan ook in de brandende zon dusja...het was ook wel kut!! We zijn naar een punt gelopen (eigenlijk het enige toeristische stukje van El Valle) waar je jezelf kon insmeren met modder uit de vallei die super goed voor je huid zou zijn en daarna je baden in thermisch water. Harstikke veel lol gehad natuurlijk.. bikinis en zwembroeken aan.. en smeren maar!! Nog prachtige fotos gemaakt van onszelf bedekt in demodder.. en toen moesten we gaan opdrogen. Omstebeurt vervolgens jezelf douchen (schoonmaken dus)en vervolgens lekker een half uur in dat overheerlijke warme bad gelegen. Weer helemaal schoon en aangekleed naar de uitgang gekomen en tot de conclusie gekomen dat we toch eeeeeecht geen zin hadden weer dat end te lopen in de felhete zon..oplossing: TAXI BELLEN!! dus wij als hyperactieve backpackers.. in de taxi! Gelukkig toen we aankwamen bij het punt waar de bus zou komen, stond de bus al te wachten dus snel de rugzakken en onszelf in de bus gezet om weer naar de Interamericana te rijden.

Daar aan de busstop comfortabel gaan zitten om te wachten op de bus naar Santiago waar we de nacht zouden verblijven bij Patrick (ook intercambio..USA) Daar aangekomen samen met Patrick nog even bij een Chinees gaan eten en vervolgens gaan kaarten en drinken bij Pat thuis. Met zn allen in de kamer van Patrick (oftewel een kamer gevuld met matrassen en gezellig knus op elkaar)
De volgende dag zou een buurman van Patrick ons naar de volgende bestemming gaan brengen..Santa Catalina. Oftewel HET surfstrand van Panamá. Daar eerst even een slaapplek gezocht (stiekem natuurlijk eerst de heeeeerlijke surfdudes bekeken) en vervolgens heeft de rest surfboards gehuurd (ik mocht niet van de dokter, dus ook maar niet gedaan..aangezien ik het nog nooit gedaan had was de kans groot dat ik ging vallen enzo..) En maar op weggegaan naa rhet strand..weer was de zon toch wel heeel erg warm en het strand ineens toch wel heeel ver weg. Omdat we de flessen water vergeten waren en Sofie en ik die nog waren gaan halen liepen wij wat achter de mannen..en toen kwam er een aardige argentijn in een busje.. die mij en sofie toen zomaar even tot bijna het strand heeft gebracht..1) AFS regel van liften verbroken 2) de jongens vonden het toch niet zo grappig aangezien zij de route in de warmte hadden afgelegd ZONDER water..want dat hadden wij!
Daar aangekomen lekker gezwommen, gesurfd, foto´s gemaakt en gewoon lekker gerelaxed! ´s Avonds spaghetti gekookt in het hostel en natuurlijk weer gekaart (de populairste bezigheid van de reis). De volgende dag om 2 uur weer opgehaald om nog een nachtje in Santiago bij Pat te slapen en de volgende ochtend al vroeg op weg gegaan om de bus naar David te pakken en daar vervolgens over te stappen naar Changuinola om jawel..voor de 2e keer het tropische oord Bocas del Toro te betreden (geheugen opfrissertje: surfoord, witte stranden, blauwe zee, dolfijnen). Daar eerst even een hotel gezocht en even gaan relaxen.. Sofie was nog niet eerder in Bocas geweest dus ben met haar een beetje rond gaan lopen en kraampjes gekeken..De volgende dag hadden we pech.. het regende!!! En net toen Sofie en ik een boottochje langs onder andere de Dolphin Bay wilde gaan doen..maaar niks hield ons tegen. Vol goede moed zijn we de boot in gestapt en helemaal nat geregend, maar wel zeesterren, dolfijnen, kleine haaitjes, mangrove en koraal gezien!! Dus zeker niet voor niets!
De volgende dag was eigenlijk iets om os voor te schamen..het regende weer. en toen hadden we geen zin om iets te gaan doen..wat doe je dan..met zn allen in een hotel... KABELTV kijken!!! Alleen Sofie van onze groep had kabeltv bij haar thuis en de rest niet, dus we dachten we gaan niks doen vandaag en lekker films kijken die niet gedubt zijn.

Volgende dag bijtijds weggegaan om aan de lange reis te beginnen naar Panama Stad.
Daar snachts aangekomen ( de hele dag aan het reizen geweest..eeeeeerg saai!!) om alleen de nacht eveen te verblijven in het huis van Sofie en de volgende dag weer door te gaan naar Portobelo. Ik ben dus daar volledig lek geprikt door de muggen (mijn armen waren het himalaya gebergte en ik had de pyreneen op mijn benen) dus dat was weer erg fijn!! Daar rond de middag aangekomen en even een overnachtingsplek gezocht, onze spullen gedumpt en maar meteen Portobelo gaan bekijken. Portobelo staat bekend om zijn ruines van de tijd van de SPaanse overheersing, dus daar gaan kijken, het museum daarover bekeken en vervolgens naar de beroemde Church of the Black Christ. Ik had de vorige keer verteld over die heilige van Atalaya..nou het verhaal is dus zo (wel heel kort gezegd) dat die heilige samen met the Black Christ aan de oostkant Panama is ingekomen, maar the Black Christ in Portobelo is blijven steken en de heilige van Atalaya dus naar Atalaya is gegaan. Het klinkt heel stom..maar zo klonk het ook toen een Panamees het me vertelde..nou de kerk was dus opzich een super mooie kerk, maar ik vond het toch wel heel vreemd om een jezusbeeld te zien hangen..dat zwart was!!

Volgende dag op weg gegaan naar Isla Grande, een tropisch eiland ongeveer 20 minuutjes van Portobelo. Daar met rugzakken en al overgestoken naar het eiland en lekker gezwommen, een toetje gegeten bij Tante Olga (een plek daar die allerlei tropische toetjes maakt en van die vrouw moesten we haar maar Tante Olga noemen en mochten we nog zo vaak langskomen als we wilde!)maar we konden niet lang blijven omdat we die avond hadden belooft om in Wasabi in Panama Stad te staan omdat dat de laatste avond van Micheal (Oostenrijk) in Panama zou zijn. In de loop van de dag dus weer op weggegaan naar Panama, onderweg een hostel in Panama geregeld en daar in Panama een soort van afscheid van Sofie genomen omdat die met haar familie de volgende dag naar Chiriqui (noorden van panama) zou gaan en dus de laatste dagen niet mee rmet ons zou zijn.

Die avond naar Wasabi gegaan, en toen we de volgende ochtend eindelijk Manu uit zijn bed hadden op weg gegaan naar de Miraflores..maar eerst..de geweldigste uitspraak van de hele 2 weken kwam voorbij..we waren even naar een bank gegaan om geld te pinnen toen we daar zaten en er 2 jongetjes naar ons kwamen om om geld voor eten te vragen..maar wat dus het punt was: ze zagen er echt absoluut niet arm uit en die ene had gewoon nog AllStars die er nog goe duitzagen aan..lopen we weg, komen ze achter ons aan en beginnen ze aan Hugo´s arm te trekken.. hij trekt zich los en daarkomtie: Que quieres!? Por favor, tu tienes zapatillas!! (vertaald: Wat wil je? Asjeblieft zeg, je hebt toch schoenen!!) nou echt de rest van de dag blijven lachen..

Die dag naar de Miraflores Locks gweest, het museum daar bekeken en ja..toen kwam het probleem..we hadden ongelovelijke honger omdat we amper wat gegeten hadden die morgen..en daarbij kwam nog dat Hugo suikerziekte had en toch ook echt moest eten..er was maar 1 restaurant/eetmogelijkheid waar we konden eten..het restaurant van de Miraflores..en daar was het buffet van 20 dollar per persoon (wat er ook wel heeeeel goed uitzag)..uiteindelijk kwam de gastvrouw met een ander voorstel.. we mochten voor 10 dollar pp eten, maar dan alleen het soep/salade buffet..DOEN!! dus wij daar met zn vieren gaan zitten en onze 10 dollar er wel uitgehaald..we zagen ineens Salada en groenten die we in geen 7 maanden hadden geegeten..AANVALLEN dus..weet niet HOE vaak we heen en weer zijn gelopen, maar we zaten wel propvol!

Die avond eerst met een stel NieuwZeelandse surfdudes (erg aantrekkelijke exemplaren overigens) een drankspelletje zitten doen op het balkon en daarna weer naar Wasabi gweest, maar die avond was niet zo heel leuk (vond ik dan) aangezien ik alleen met de 3 mannen was en die nogal verdiept waren in de Panamese meisjes!! Volgende dag de hoofdstraat van Panama gaan bekijken, wat gewinkeld, naar de film geweest en ´savonds richting het huis van Natasha gegaan.. Uitleg wie Natasha is: meisje met een Nederlandse vader en een panamese moeder (bekendste schilderes van Panama) en wonen in een ongelovelijk luxe appartement in het centrum van Panama!! Met haar en haar vriendinnen naar de nieuwe discotheek op Causeway gegaan oftewel de ontmoetingsplek van de elite van Panama..Nou ik wist niet wat ik zag..zijn alle lekkere jongens hier rijk?? En ik viel ineens niet meer op als buitenlandse!! Ik kreeg ineen sniet meer de aandacht van alle jongens..wat op zich wel jammer was. Flessen Absolut Wodka gingen voor 45 dollar per stuk over de plank en shotjes waren voor niet minder dan 8 dollar te verkrijgen..

Volgende dag tot lang geslapen aangezien het laat was geworden en in de loop van de dag eerst Patrick op gaan halen die ons vanaf dan ging joinen, wat gaan eten en daarna het huis van Natasha gegaan omdat Manu zijn shirt daa rhad laten liggen (uiteindelijk lag het shirt er na dit bezoek nog..) en toen was het hemel op aarde..ik ga ze opnoemen..kabel tv, goddelijke bank, gouda kaas, normale boterhammen, salami worst, pure sinaasappelsap zonder toegevoegde suiker..nu in vergelijking met normaal panamees: geen kabel tv, oude harde bank, vieze amerikaanse plastic kaas, vieze onwijs vette plak boterhammen, smerige mortadelo plastic peperworst, onwijs zoete neppe sap waar de sinaasappel niet in te ontdekken is! Dus ik heb genoten van mijn middagje daar.. nog even nederlands gepraat met haar vader, want had teveel vlaams gehoord die weken. Wat wel leuk is dat Natasha over 2 jaar waarschijnlijk naar Nederland komt om in Utrecht te studeren dus ze vond het wel leuk dat ze dan ook iemand van Nederland (buiten haar familie daar dan) kende..Die avond zijn Patrick, Hugo en ik in het hostel gebleven en Manu en Nath uitgegaan, maar uiteindelijkook niet lang weggebleven..

VOlgende ochtend eerst onwijs lang gewacht totdat Manu eindlijk uit zijn coma was ontwaakt en vervolgens naar de 2 grote Malls in Panama gegaan.. waar dus de nietzo geodkope winkels zitten en zowaar kleren kopen die niet na 4 weken dragen uit mekaar zijn gevallen, gekrompen zijn of gewoon een volkomen andere kleur hebben gekregen. Eerst was Multicentro aan de beurt maar daar niet zo heel lang gweest omdat ze toch niet zulke hele leuke winkels hadden..maar toen..MultiPlaza.. nou ik wist niet meer waar ik het hebben moest..Mango, Zara, Tommy Hilfiger, Benneton, overal mooie autos, Ralph Lauren, Guess, en ga zo maar door.. het enige wat miste was een H&M.. daar de rest van de dag rond gelopen en savonds gewoon in het hostel gebleven omdat we toch best moe waren van onze overactieve shopdag..

En toen was het weer over..volgende dag weer terug gegaan naar La Chorrera omdat de dag erna de universiteit zou beginnen...Het was dan zover..het -elke dag om 5 uur opstaan tijdperk- was begonnen.. Toch is me onder weg naar huis in de bus nog iets opgevallen wat ik graag met jullie wil delen.. er stond een gebouw met erop: Ministerio de la Casa de Dios..oftewel: het ministerie van het huis van God... Ik vraag me toch echt sterk af waarvoor dat zou zijn??!

Sofie en ik zouden samen Lichamelijke Opvoeding gaan studeren dus de volgende samen gaan kijken want ons rooster was..we zouden in het 2e jaar komen, maar het rooster daarvan beviel ons niet zo goed dus uiteindlijk hebben we ons eigen rooster samen gesteld.. wat lessen uit 2e jaar Sport, 3e jaar Sport en we volgen ook nog 1 les uit de studie Dans. Dus lekker veel sporten in een week, maar dat kunnen we allebei wel gebruiken want de uitdrukking dat AFS staat voor Another Fat Student klopt opzich wel! Hele week naar de universiteit geweest en de zaterdag had ik nog een verjaardag van een jongetje in mijn straat wat 1 jaar werd..wel gezellig alleen ik blijf het vreemd vinden hoe ze dat hier vieren!! Het feestje duurde namelijk uiteindelijk tot half 6 sochtends!! Met HEEEL VEEL drank.. apart toch zeker?

De maandag daarna ben ik dan maar een nieuwe camera gaan kopen, omdat nadat ik naaro ngeveer 20 winkels was geweest er nog steeds niemand was die mijn camera kon maken..helaas!! VOlgende dag moesten Sofie en ik op badpakken jacht..we volgen ook de les nautacion en we moesten dus in een badpak..EN badmuts..altijd fijn om je als een hotdog in het water te voelen, maar ja gelukkig waren we niet de enige!! Uiteindlijk dan geslaagd voor een mooi badpak, maar toch voelde ik me er niet echt helemaal lekker in aangezien het ongeveer 10 jaar geleden is dat ik dat aan heb gehad!

De dag erna dan de gigantische verassing voor mijn moeder..omdat mijn ouders in Nederland mijn moeder hier wilde bedanken dat ze mij heel het jaar in haa rhuis heeft gehad.. en dat is nogal wat want mijn moeder hier is echt heel arm.. hadden we besloten een wasmachine voor haar te kopen want die hadden wij niet thuis..we moesten telkens om de kleren te wassen naar een wasserette of naar het huis van mijn oma..Mijn moeder met een smoes naar Panama Stad gelokt..daa rhet verteld.. nou ze wist niet meer wat ze moest zeggen zo blij dat ze was. en er staat dus nu een gloednieuwe wasmachine bij ons thuis te pronken en ze bedankt me er nog steeds elke dag voor!! Toch fijn hoe je dan ziet hoe blij ze ermee is!!

Afgelopen vrijdag nog met een hele groep naar de karaokebar Baccus geweest en natuurlijk niet stilgezeten..eerst Get the Party Started en Oops! I did it again samen met Sofie gezongen en daarna nog alleen het podium opgeklommen om Right Here Waiting for you te zingen.. super gezellig gehad..die avond bij Sofie blijven slapen en dan gister nog een verjaardag van mijn achter achter achter achter neefje gehad dat ook 1 werd..

Qua fotos.. ik heb er nu alleen nog maar foto´s van het afgelopen weekend op staan omdat ik die met mijn nieuwe camera heb gemaakt, maar de fotos van de reis komen dus wat later omdat ik de cd met alle fotos daarvan nog van Hugo moet krijgen..

Lang verhaal maar hoop dat jullie het leuk vonden!! Beso MUY MUY grande..Madelon

PS1: Lies..super bedankt voor je lieve oppepper!!
PS2: Pap/Mam..nog gewoon onwijs bedankt voor alles en nog van mijn moeder voor de wasmachine!!
PS3: Steef.. ik heb zin in mijn chocola!!!
PS4: Bram..kijk je wel een beetje uit met die slangen en spinnen.. en hoe staat het met je hoofd?
PS5: de waarschijnlijke datum van mijn terugkomst is 15 juli..dus Laut..dat is mijn cadeau voor je verjaardag!!

  • 03 April 2006 - 01:52

    Bram:

    dit verhaal is echt te lang... alleen 2 kleine littekens in mn gezicht en paar dikke vogelspinnen in mn bed, verder alles goed:) xxx

  • 03 April 2006 - 08:48

    Steef:

    Ik vind dat truitje wel leuk hoor ;)! En je chocola komt er snel aan!
    Kus

  • 04 April 2006 - 10:05

    Fréderique:

    lekker lang verhaal hoor..! zo te lezen echt een super reis geweest, en idd met allstars aan ben je niet arm..haha, have fun want voor je het weet is het weer 15 juli...dikke kuss

  • 04 April 2006 - 13:07

    Maud:

    Wat een verhaal, wat een avonturen, wat een feestjes en wat een heerlijk leven!!Je bent wel een luie backpacker hor..haha!Maar ik geef je groot gelijk!Ik zit nu midden in mijn tentamens, in de regen en ze voorspellen zelfs dat het deze week weer gaat vriezen,brrrr..!!Wees nog maar even blij met de hitte daar..en niet alleen met de hitte natuurlijk..!!
    Lieverd,ik wil je snel hier terug,bij mij,hebben!Maar weet ook dat je elke seconde van de dag DAAR moet genieten!!Dit maak je noooit meer mee!!
    Lieve lonnieponnie, HAVE FUN met alles en we stay in contact..
    Dikke kus van mij
    p.s.Is een roddelmail weer nodig?Surfdudes?

  • 04 April 2006 - 13:37

    Maud:

    P.S.(2)Je ziet er echt VET lekker uit op die foto's!!Heerlijk bruin enzo..Hunk die je bent:P

  • 06 April 2006 - 09:45

    Steef:

    Ik vind idd ook dat je TE bruin bent...nu lijk ik nog witter als je terug bent :(

  • 06 April 2006 - 14:38

    Zinz:

    Lieve Lon, super leuk om al je (super lange' verhalen te lezen, en wat maud zegt, geniet ervan, we missen je hier wel hoor! Maar het is zo 15 juli, de tijd gaat namelijk echt snel, hier in het koude nederland ook! Hier niet veel nieuws, heb net mn verneukte tentamen terug die echter niet verneukt bleek te zijn, dus ben helemaal blij! Over een maandje lekker naar mn moeder. En dan is het al weer bijna zomervakantie, zullen we maar zeggen...
    Ik kom 15 juli ook terug van vakantie, dus wie weet tot in de terminal :P
    Kusje!!

  • 12 April 2006 - 08:43

    Kris:

    allooo madjepadje, wat leuk weer wat van je te horen....weet je wat raar is, doordat ik je verhalen lees en je nog mailt of op gastenboek wat achterlaat heb ik helemaal niet het idee dat je zo ver weg bent...de rest zie ik namelijk ook niet dagelijks meer dus dat is ook anders...maar ik ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt en ben jaloers bij het zien van al die witte stranden, palmbomen, blauwe zee en vooral de warmte!!mij worden dit jaar extreem alle vakantie's door mn neus geboord vanwege de studie (dan is het weer een gebrek aan punten, dan weer tentamens....) dus als je 15 juli nog wat van dat vakantiegevoel voor mij mee kunt nemen, graag :) verder gaat het met prima, ik heb waarempel wel mn eerste tentamens gehaald....heb je nog last van je operatie of is dat inmiddels helemaal over?? wat lief dat jullie je 'moeder' een wasmachine kado hebben gedaan trouwens!! geniet er nog maar van en tot over 3 maanden alweer!! liefs xxx

  • 18 April 2006 - 18:25

    Steef:

    Nieuwe foto's zijn leuk :)

  • 20 April 2006 - 17:41

    Ieke:

    Hee lieve Lon, Wat ziet het er allemaal geweldig uit zeg! zoooo tof...
    Hier in Groningen gaat alles ook zo`n zijn gangetje. Het is koud en regent bah bah..wat ben ik jaloerss ;)
    Liefs Iek

  • 24 April 2006 - 07:45

    Tien:

    Hee Lon,

    Nou, ik ben alweer in Nederland hoor. Wat gaat de tijd toch snel he?

    Ik lees en zie dat jij alleen maar verschrikkelijke dingen meemaakt, dat het weer afschuwelijk is en dat Panama eigenlijk een ontzettend lelijk en vervelend eiland is om een jaar te vertoeven ... ahum

    Heel veel plezier nog lieverd en geniet nog maar lekker veel. Ik blijf je site in de gaten houden.

    (koop je alvast wat kerstcadeautjes :))

    Liefs, Tien (bruin back in Holland)

  • 25 April 2006 - 18:55

    Annabelle Damen:

    en madelon heb je het daar leuk ik hoop het wel en ik hoop dat we je gou weer gaan zien en ik heb alle foto s gezien ze zijn heel leuk en ik denk dat het hele lieve mensen zijn ze zien er heel aardig uit ik hoop dat je nog een fijne tijd te ge moet komt liefs annabelle damen

  • 04 Mei 2006 - 05:58

    Bram:

    maak je niks meer mee ofzo?? Ik zit nu in maleisie en het is uhhm best intressant.. Mooi maar ik mag de mensen niet echt, geen grote fan van de islam! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 71105

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2005 - 05 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: