hola!! carnaval fue bien loco!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu hola!! carnaval fue bien loco!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

hola!! carnaval fue bien loco!!

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

01 Maart 2006 | Panama, La Chorrera

Heey..ten eerste wil ik even dit melden..ik ben het helemaal eens met een paar andere reizigers (kennen jullie niet maar dat boeit niet)..ik schrijf dit verhaal niet voor jan lul.. ik wil reacties!! dus als je het leest moet je gewoon verplicht iets schrijven!! Hahah, ik zit hier niet voor niks mijn geheugen in te graven!! maar oke.. het is nog niet zo heel lang geleden, maar dacht dat jullie wel benieuwd zouden zijn naar hoe carnaval hier is!! eerst nog even wat rare, leuke, verbazende dingetjes over panama:

- de panamezen schijnen altijd alles op de een of andere manier beter de weten..ik heb dus nu zelfs een discussie met iemand gehad over Nederland...HALLO?!?! wie woont er nou in Nederland..probeert een panamees, die nog nooit Panama uit is geweest, het beter te weten dan ik!!
- ik toch wel erg verbaasd was..eigenlijk nog steeds..dat tot aan politieagenten en buschauffeurs aan toe, alle mannen gewoon naar je fluiten..en dan vooral: PSSSSSSSST OYE, MAMI!!!
- dat de mensen hier toch zo langzamerhand niet gek worden van constant dezelfde muziek..de merengue, salsa, bachata, typico komen inmiddels me toch best wel mn neus uit!
- toen een panamese jongen naar mij en kendra toekwam met de melding dat hij kendra knapper vond, wilde wij toch wel weten waarom (ik dacht nou komt het van..mooiere ogen, mooier lijf, leukere uitstraling..in ieder geval iets in die richting)...maar nee hoor: volgens hem was het heel duidelijk..Kendra was witter!!
- voor en tijdens carnaval worden in heel Panama condooms weggegeven omdat de ziekenhuis zo 9 maanden na carnaval altijd overuren moeten draaien
- werkelijk mensen uit alle sociale klassen zijn met carnaval allemaal gelijk..oftewel..allemaal zo dronken als een aap!!
- Als laatste even de favoriete panamese zinnen: ´No tengo plata´(Ik heb geen geld) ´Psssst..oye Mami´(pssst..hej mooi meisje!!) ´Sabes que..?!?´ (Wist je dat.. oftewel hun roddelaard komt weer naar boven, want daar zijn deze mensen het allerbest in!)

Zal eerst even beginnen met wat dingetjes die ik voor carnaval nog heb gedaan.. Ben dus het weekend voor carnaval naar het huis van mijn tante (die naast mijn oma woont) gegaan waar ik met haar een typisch Panamees gerecht zou gaan koken..Mijn moeder ging ondertussen kleren wassen bij het huis van mijn oma! Nou we gingen al vroeg aan de slag...we zouden Tamal gaan maken. Ik ga nu niet eerst uitleggen wat het is, want dat komt ongeveer op het zelfde neer als ik uitleg hoe we het gingen maken! Mijn tante had de mais al gekookt de avond ervoor, omdat dat de meeste tijd inneemt..die gekookte en dus zachte mais gingen we in een speciaal apparaat daarvoor helemaal klein malen, wat nog best een zwaar werk was, aangezien het ook heel veel mais was!! Ondertussen stond de kip op het vuur met van alles en nog wat erin (oa tometenpuree en een blender mengsel van paprika, peterselie, ui enz.). Toen alle mais gemalen was en de kip helemaal klaar was, werd de kip gescheiden van het vocht en dit werd bij de gemalen mais gedaan en toen mocht ik de hele boel is even flink door elkaar gaan kneden!! Altijd leuk!! Toen dat allemaal klaar was werd er nog een mengseltje gemaakt van erwtjes, beetje vocht en ui en toen was het tijd om het af te maken.. de bladeren van een (ben eigenlijk de naam vergeten haha) speciale boom werden schoongemaakt en daar werd in het midden een hoopje van het maismengsel gelegd. Met een lepel maakte je er een kuiltje in en stopte er kip en erwtjesmengsel in..dat werd opgevouwen tot een pakketje..Toen alle pakketjes klaarwaren werden ze gekookt en klaar is kees!! Het ziet er veel moeilijker uit dan het is dus!! En ze smaakte nog is heel lekker ook!! Was weer trots op mezelf :D

De woensdag voor carnaval ben ik met Nathaniel naar Sofie (die in Panama Stad woont) gegaan om wat meer van Panama (overigens als ik het over Panama heb, dan is dat vaak gewoon panama ciudad, omdat ze dat hier ook zo zeggen) te leren kennen.. Manu en Hugo waren er nog van de vorige dag dus leuk de hele dag met zn allen opgetrokken!! Zijn de hoofdstraat van Panama door gaan lopen, naar de bioscoop geweest en daarna Hugo en Manu gedag gezegd..Hugo ging weer terug naar Penonome en Manu zou naar het vliegveld gaan om zijn moeder en broertje uit Belgie op te gaan halen! Ben toen met Sofie en Nath even bij Soof thuis wat gaan eten en daarna zijn we naar bar Steinbok gegaan waar ze bieren uit Nederland, Belgie en Duitsland verkopen.. ze verkochten daar het bier uit Nath´s stad ( Stella Artois - Leuven, Belgie) dus daar moesten we natuurlijk even langs..als ik had mogen drinken (mocht niet drinken vanwege operatie) had ik de keus gehad uit Heineken, Grolsch of Bavaria.. jammer maar dat moest ik dus aan mij voorbij laten gaan!! Wel echt super gezellig gehad!! De volgende dag nog een de goedkope buurt van Panama wat gaan winkelen en toen weer terug gekeerd naar La Chorrera...

Toen was het toch echt tijd voor carnaval..de vrijdag van carnaval al vroeg sochtends met Nathaniel opweg naar Penonome waar we met een grote groep zouden gaan verblijven in het huis van Christian.. Het echte carnaval zou pas de zaterdag beginnen, maar die avond was er al wel PH (die er overigens de hele carnaval was) dus daar zijn we meteen met zn allen heengegaan... echt onwijs druk, maar super leuk!! Mocht niet drinken en voor mijn gevoel was ik echt de enige nuchtere die daar binnen was!! Heb nog nooit zoveel dronken mensen bij elkaar gezien!! Na een goed nachtje slapen was het dan de volgende dag tijd voor het echte panamese carnaval..Ik kreeg al meteen te horen dat ik GEEN camera mee moest nemen, want die zou nat worden en kapot gaan..dus heb eigenlijk ook geen fotos van carnaval..maar om jullie toch een indruk te geven heb ik wat fotos op het internet opgezocht..We kwamen daar aan en de hele centrale straat was aan de zijkanten gevuld met grote vrachtwagens..boven op stonden mensen met brandweerslangen de hele menigte te bespuiten..overal zatte mensen dus ook nu voelde ik me weer ERG nuchter!! Het was net een zwembad zoveel water werd er over ons heen gespoten en had dus ook totaal niet door dat mijn schouders levend aan het verbranden waren!! Daar kwam ik helaas later die avond pas achter :S Die avond weer naar PH gegaan, waar ik samen met Christian en Ri, Kendra uiteindelijk (die niet meer kon lopen zo dronken ) met een taxi (terwlijk het zon 2 min. lopen was) naar huis hebben moeten brengen en daar zo ongeveer als een bejaarde hebben moeten verzorgen..De volgende dag weer hetzelfde verhaaltje..kwam weer als een verzopen kat aan aan het einde van de dag..en wederom de enige nuchtere haha Overigens was ik niet alleen nat van het water, maar er werd ook flink wat bier en seco over je heen gegooit, dusja.. Die avond zou er een optocht komen met de Reinas de Carnaval dus daar zijn we heen gegaan, maar ditmaal was ik mijn camera vergeten dus ook daarvan heb ik geen fotos, maar google is dan altijd fijn om jullie een impressie te geven!! De maandag ochtend weer terug naar La Chorrera gegaan om dinsdag nog met mijn moeder, nichtjes en 2 buurjongens naar Capira te gaan om nog een dag carnaval daar mee te maken..niet veel verschil, oftwel.. iedereen dronken en heeel veel water!!

Carnaval inmiddels weer over, maar komen nog veel leuke dingen aan!! Komend weekend ga ik met mn hele familie hier ( tot aan achternichten/neven aan toe) naar Atalaya (centraal Panama) waar een soort bedevaartstocht is.. dus ben wel heel benieuwd hoe dat gaat worden..Blijkbaar ga je dan de hele dag bidden..dus ik vroeg toen is aan mijn moeder wat ik dan moest doen.. volgens haar moest ik gewoon bidden en zeggen...hallo God..ik ben nieuw hier..enz.. nou dat wordt dus wat!! Mijn broertje hier word komende maandag 15, maar hij wil geen feestje dus veel gaan we daar niet mee doen!! Komende dinsdag gaat er wel iets leuks gebeuren want ik ga samen met 4 belgen: Manu, Sofie, Hugo en Nathaniel voor 2 weken door Panama reizen...we gaan allerlei mooie plekken in Panama bezoeken..dus het verslag daarvan komt over 2 weken!!!

Beso muy grande!!! Madelon

P.S. Overigens komende zondag ben ik hier alweer 7 maanden!!

  • 02 Maart 2006 - 08:52

    Bram:

    mooie dingen maak je mee!! hier is het ook nog steeds super.. Jamer dat mn nz tijd erop zit!! maar madje moet je me niet iets mailen want over 1 ding staat er toch nooit wat in je stukjes:) kusss

  • 02 Maart 2006 - 20:56

    PP:

    Als ik dit bericht zo lees ben ik blij dat je aan je blinde darm ben geopereerd, anders zou ik je straks met een delirium van schiphol moeten afhalen! ha, ha (dit laatste heb ik van jou geleerd)
    Ik wil natuurlijk wel het recept van die pakketjes met kip en mais (waren het geen bananen bladeren?) Als ik hoor hoe intiem je kontakten met onze zuiderburen zijn, geloof ik dat je straks nog in leuven gaat studeren; wel een goede universiteit daar ! (en goed voor je frans)
    dikke knuf, je enige echte vader (haha)

  • 04 Maart 2006 - 17:43

    Steef:

    Hier je reactie dan, maar ik laat elk verhaal bijna wat achter! Weer super leuke dingen. Jammer dat je niet echt van het carnaval hebt kunnen genieten maar nu heb je er waarschijnlijk wel meer van meegekregen! En...vergeet dit weekend niet voor mij te bidden dat m'n tentamens goed gaan ;)!
    Kusje Steef

  • 06 Maart 2006 - 15:41

    Maud:

    Lieve Madje,
    Heerlijk weer al die verhalen van je te lezen!!Fijn dat je ook bijna geen last meer hebt van die operatie enzo..
    Volgens mij ben jij niets verandert,nog steeds de altijd gekke heerlijke lonnieponnie!!Ik kan niet wachten je weer in Nederland te verwelkomen!!
    Have fun met je tocht door Panama,klinkt geweldig!!
    Dikke kus van mij!

  • 06 Maart 2006 - 20:45

    Mams:

    Ben benieuwd wat jij Bram had moeten mailen.... Maar dat zal mij wel geen bal aangaan!! (en zo hoort het ook, maar ik ben wel nieuwsgierig!). Hoe gaat het nu met Kendra? Is de alcohol weer wat in bloed veranderd in haar aderen? Zal wel even geduurd hebben, vrees ik... Heel veel plezier tijdens je vakantietrip! Liefs en dikke xxxx van die andere (erg bleke) moeder van je

  • 07 Maart 2006 - 10:15

    Fréderique:

    hey lon, nog steeds super leuk daar zo te horen..en fijn dat het in ieder geval weer helemaal goed met je gaat! Ik ben benieuwd naar je kookkunsten hoor..en dat bier drinken gaat wel goed komen als je straks weer terug bent denk ik zo..Weer eens wat anders zo'n carnaval hier hopen ze op droog weer bij de optocht en daar kan het niet nat genoeg zijn haha. Maar het schiet inderdaad al weer op je verblijf daar..al weer 7 maanden, dus weer eerder op schiphiol! veel fun op je reis door panama..dikke kuss

  • 14 Maart 2006 - 13:31

    Lies:

    nou hier dan ook van mij een berichtje.. carnaval daar kotm toch wel ongeveer op hetzelfde uit daar als war het heir op uitkomt.. zuipen.. haha.. hier was het ook wel mooi al is de rest het daar niet zo mee eens geloof ik! ben nu ook nog goed aan het feesten maar ben wel wit! kijk ernaar uit dat je weer terug komt.. xxx lies

  • 19 Maart 2006 - 03:15

    Bram:

    helemaal mee eens, lijkt wel of we onze verhalen voor niks schrijven.... maarja als wij het maar mooi hebben toch.. ik bedoel het is nu 4 graden in nl las ik net hahaha

  • 19 Maart 2006 - 16:08

    Kris:

    heeey lon, na het lezen van al jou verhalen krijg ik een bepaald beeld van panama waarin vooral veel alcohol voorkomt...lijden die mensen nog niet aan een extreme vorm van karsakov?? goed om te horen trouwens dat er meer mensen op deze aardbol zijn die het weten te waarderen te feesten in vreemde outfits op nog vreemdere muziek!! ik voel me opeens enigzins verwand met de panamezen, haha... fijn dat het allemaal verder goed met je gaat. ik zit middenin tentamens dus dat is ook erg leuk! nog heel veel plezier en een beetje girlpower/karate moves zijn nooit verkeerd natuurlijk ;) liefs xx

  • 19 Maart 2006 - 16:09

    Kris:

    ps; hmmm...ik bedoel natuurlijk korsakov, net een verschil :) xx

  • 08 Oktober 2008 - 09:55

    DG:

    Hi, I don't know you, but I just was looking for pictures of Chorrera on internet, and I found your website, I am from Chorrera but I am now in Groningen (harpiajumito@hotmail.com)

    doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 71105

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2005 - 05 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: