alweer een tijd geleden... - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu alweer een tijd geleden... - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

alweer een tijd geleden...

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

22 November 2005 | Panama, La Chorrera

Hooooooi!! daar ben ik weer.. ik zal eerst weer eens even wat leuke wistjedatjes en weetjes over panama neerschrijven:
- spiermaag van een kip is toch werkelijk echt niet te eten
- ik vind het toch wel erg vreemd dat de minstens 60 jarige karateleraar me nog steeds probeert te versieren
- de mensen hier soms vragen of ik witmakingscreme gebruik
- ik een hoger cijfer voor een biologie examen heb gehaald dat panamese studenten (terwijl ik toch echt niet zo goed geleerd had)
- bingo hier een echte sport is, net zoals domino en ik de dominostrategie al helemaal onder de knie heb
- mensen hier bush alleen maar zien als een terrorist/fascist (zie foto)
- het toch wel erg raar is om om 2 uur smiddags samen met je moeder en oma dronken te worden
- ik nog nooit zulke behaarde vrouwen heb gezien als hier..NIET normaal!!

En nu weer even allemaal leuke (ja ze zijn leuk) dingen die ik heb meegemaakt:

Ik ga beginnen met een verjaardagsfeestje van een jongetje dat 1 werd..klinkt misschien heel onboeiend, maar voor mij was het echt heel wat...we kwamen daar aan, echt het hele huis was omgetoverd in Garfield/Halloween stijl!! En er waren mensen van jong tot oud...Candy Shop van 50 cent stond aan en de alcohol werd me al meteen weer voorgeschoteld.. Volop gedanst, me op de piñata uitgeleefd en vooral veel gedronken en gegeten..erg apart voor een verjaardagsfeestje van iemand die 1 jaar wordt..want hij lag na een uur al in bed!

De dag erna had ik de verjaardag van de broer van Nathaniel (belgische jongen)..was echt super gezellig, maar de hoeveelheid bier die ik weer weg moest werken was wat minder! Zodra ik niks in mn hand had, kwam die broer al weer met een nieuwe aangelopen! Ook hier weer een piñata en er zaten zowaar strings voor de meisjes in, dus dat was ook weer feest!!

Maar, ik leef volgens het panamese leven dus het feesten was nog lang niet afgelopen!! PH (de openlucht disco) was weer aanwezig in La Chorrera, dus Kendra en ik werden al meteen weer uitgenodigd door alle jongens uit mijn buurt.. en daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen, vooral niet als het Ladies Night is en we daarom 5 dollar entree omzeilen! Super gezellig gehad, natuurlijk weer veel te veel gedronken, maaar we gingen gewon door hoor!!....

(Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat ik de afgelopen maand wel heel veel gefeest heb haha)

Het weekend kwam eraan..we hadden met een hele groep uitwisselingsstudenten een weekendje aan het strand georganiseerd dus vrijdagmiddag hoppa met zn allen de bus in, op naar het strand!! Daar stuk of 5 tenten opgezet en natuurlijk ook hier kwam er weer bakken drank tevoorschijn (ik vraag me toch wel stevig af waar ik het allemaal laat!!) Omdat de tent mij niet heel comfortabel leek heb ik de nachten maar in een hangmat op het strand doorgebracht en hierdoor echt super mooie fotos van de opkomende zon kunnen maken!.. Heerlijk weekend gehad, super om iedereen uit andere steden weer even te spreken en te zien!

De week erna kwam er weer een grote parade in Chorrera. Dit keer een volledig folklorisch defilé! Echt super mooi ook al zijn vrijwel alle defiles hetzelfde!! Super schattig allemaal van die kleine kindjes in traditionele kleding.. maar ik ben in panama (echt¿?¿ jaaa) dus ook hier was er weer BASTANTE drank aanwezig en werd ik weer volledig volgegooid.. (nee zeggen is er hier dus NIET bij).. savonds nog de verjaardag van mn neefje Jesus gehad dus dat was weer een gezellig dag!!

En toen kwam eindelijk het befaamde San Blas reisje in zicht..omdat mijn buurjongens (zoals zij zeiden) mij heel erg gingen missen als ik 4 dagen weg zou zijn.. moesten we natuurlijk nog even uit gaan voordat ik zou vertrekken.. dus Kendra, mn buurjongens en ik op zaterdag avond naar de nieuwe discotheek in chorrera gegaan waar we met zn 6en ongeveer 5 liter bier hebben weggedronken (erg verbaasd dat ik nog kon lopen naderhand.. daar had een van de buurjongens het nogal moeilijk mee)..veel gedanst en de panamese gezelligheid was weer in overvloed aanwezig!

Toen was EINDELIJK zondag aangebroken.. de dag dat we met alle universiteits + community service mensen van AFS een reisje zouden gaan maken naar San Blas, het indianen reservaat van de Kuna Yala indianen..de eerste nacht nog in Panama City doorgebracht, jawel in een klooster (was ook weer een hele nieuwe ervaring om met een maria schilderij zo groot als de nachtwacht.. voor mijn gevoel dan.. boven mn hoofd in slaap te vallen!) en maandag morgen om 4 uur opweg naar het plaatselijke vliegveld om naar San Blas te vertrekken..
In een onwijs tof vliegtuigje in een half uurtje erheen gevlogen en dat was het moment dat ik niet meer kon praten.. echt zo ongelovelijk mooi!! Ik heb werkelijk nog nooit zo´n blauwe zee gezien. Helaas was het de eerste dag daar erg bewolkt, maar de tweede dag maakte dat helemaal goed!! Heerlijke vis, kreeft, krab, garnalen en inktvis gegeten (gelukkig voor de afwisseling is een keer GEEN kip) en een aardig kleurtje gekregen..Bastante souvenirs gekocht en dus weer veel te veel geld uitgegeven, maar als een kindje van 3 aankomt of je iets van hem wilt kopen dan smelt je toch wel hoor!! Op de laatste avond nog een presentatie van de dansen van de Kuna Yala indianen gehad en aan het eidn heb ik zelfs nog meegedaan!! Echt zo mooi hoe hun cultuur gewoon totaal anders is dan in de rest van Panama!! Wonder boven wonder dit weekend niks gedronken (ook wel is fijn), maar desondanks ongelovelijk veel lol gehad!! Woensdagochtend stonden we om 5 uur smorgens weer klaar om met het vliegtuig terug naar Panama City te gaan..maa romdat we nog lang geen genoeg van elkaar hadden, hebben we die avond er maar aan vast geplakt. Met een groep van ongeveer 20 mensen bij verscheidene AFS vrijwilligers in Panama City gaan slapen en die avond met zn allen richting de discotheek gegaan!! Daar (aangezien voor de vrouwen gratis sangria was) weer genoeg gedronken en ook de jongens voorzien van mijn gratis sangria..

Vrijdag was het dan weer tijd om naar de universiteit te gaan.. helaas.. maar zoals gweoonlijk weer niks uitgevoerd!! Nu komende week wordt echt geweldig want:
1) ik ga vanavond voor 25 dollar naar het Black Eyed Peas concert
2) Vrijdag gaan we in de lantaarnoptocht meelopen met de grootste highschool hier
3) ik ga dit weekend veel panamees eten leren koken van mijn moeder
4) maandag gaan we.. jawel in typische kledij.. mee lopen in het grootste defile in deze provincie!!

Uitgebreid verslag over dit allemaal volgt bij de volgende update!!

Hele dikke Beso uit Panama

Madelon

  • 22 November 2005 - 17:37

    Steef:

    Weer super mooie verhalen!! Heb net m'n 1e tentamen verkloot...echt zwaar kut op 1/10 niet gehaald :(. Een neefje dat jezus heet, haha misschien moet ik m'n kind later ook maar zo noemen :P! Spreek je snel weer over de telefoon! Kuss

  • 22 November 2005 - 21:35

    Elske:

    Ik hoop dat je nog weet wie ik ben.. dat ene meisje die in de eerste bij je op de minkema zat.. ik heb je foto's bekeken en je verhaal gelezen.. volgens mij heb je het echt super naar je zin daar.. en ik ben echt heel erg jalours op je!! Veel plezier en succes nog daar.. Kusje, Elske

  • 23 November 2005 - 07:35

    Steef:

    Trouwens...als jij witmakingscréme gebruikt...wat ben ik dan? Een spook?

  • 23 November 2005 - 16:38

    Fréderique:

    Hey lon, klinkt allemaal nog steeds super leuk, en zo te zien echt super daar! Ik zou wel willen dat ik daar in Panama zat in plaats van hier op school :p!!! kuss

  • 27 November 2005 - 13:37

    Joelle:

    hee lonnie. wat leuk dat ik een brief van je had gekregen. ik ben nu bezig met die van mij dus die valt binnenkort op de panamese mat. ik heb je verhaal weer gelezen en alles klinkt echt zo ontzettend gaaf daar|!! ben jaloers. kusjes xx

  • 30 November 2005 - 16:19

    Kris:

    madelon witte, ik zie groen van jaloezie tot in het puntje van mijn tenen..een beetje op een tropisch eilandje vertoeven terwijl het hier zowaar vriest..ik kan trouwens ook een beetje spaans inmiddels, jawel, een clubgenootje die ook een jaar spaans heeft gedaan ergens heeft mij het refrein van gasolina geprobeerd te leren, jaaa, daar kom je nog eens ver mee (not). maar het klinkt allemaal super.ik krijg trouwens het idee dat jij 3x zoveel alcoholische versnaperingen nuttigd als ik, jij zult nog moeten gaan afkicken volgend jaar, haha...maar heel veel plezier verder en ik hoop snel weer wat van je te horen!!dikke kus kris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 71105

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2005 - 05 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: