Bijna 3 maanden hier!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu Bijna 3 maanden hier!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

Bijna 3 maanden hier!!

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

24 Oktober 2005 | Panama, La Chorrera

Lang geleden, maar dan toch nu weer een fijn lang verhaal om te lezen!! Maar eerst een paar merkwaardige panamese dingen opnoemen..van die wist je datjes.. ergernisjes..enz.. komen ze:
- elke ochtend een koude douche is niet altijd even fijn..maar aangezien er hier vrijwel nergens warm water is zal ik het er toch het hele jaar mee moeten doen
- ik hier een jongen van 17 heb leren kennen die al een scheiding achter de rug had.. getrouwd omdat zn vriendin zwanger was..miskraam..dan maar scheiden
- ik toch echt als eerste een rijstkoker ga aanschaffen als ik terug kom in Nederland, want het is echt een verslaving (moeilijk voor stellen,maar toch)
- ik erg blij ben dat ik tot nu toe alle bus en taxiritjes heb overleefd ook al heb ik in een taxi nog steeds het gevoel van.. ooke wanneer rij je een afgelegen straatje in, verkracht en vermoord je me?
- ik ontzettend opgelucht was dat de koppen en luchtpijpen op het fornuis voor de hond waren, maar weer erg verrast was toen mijn moeder zei dat de luchtpijpen ook wel door mensen gegeten worden
- ze hier werkelijk elk lichaamsdeel van een kip opeten.. tot een of ander raar orgaan aantoe waarvan ik de naam nog steeds niet heb kunnen ontdekken
- een ritje met de bus wel een heel kwartje kost...wat een afzetterij he!!
- ik een shirtje van 20 dollar nu zowaar duur vind
- het eten van varkenspoten op verjaardagen hier traditie is...
- de mensen het raar vinden dat ik nog geen tante ben, aangezien mijn zus in nederland toch al wel 19 is (dan moet je dus al getrouwd zijn en kinderen hebben)

Weer meer leuke weetjes over panama volgende keer.. nu wat ik heb meegemaakt:

Weer super veel gedaan, dus ik zal maar weer bij het begin beginnen. Onze rijke vrienden vonden het weer leuk om in hun dure auto met ons rond te scheuren.. dusja. .daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Wij dus op weg naar Panama City, maar omdat het nog veeeeel te vroeg was (9 uur) maar eerst even naar het Casino, waar er hier overigens 1000en van zijn. Mijn eerste bezoek aan een casino in mijn hele leven en ik moet het natuurlijk weer bijna verpesten.. er stond nergens een teken dat je geen foto´s mag maken, DUS dan probeer je het natuurlijk.. meteen stond er een beveiligingsmannetje voor mn neus dat ik dat toch echt niet moest dan anders kon ik vertrekken.. opzich boeide me dat allang niet meer, want ik had toch al een foto!! Daarna maar opzoek gegaan naar een leuke discotheek.. eerst naar de Moods gegaan waar een liveband optrad, maar volgens onze vrienden waren we daar alleen omdat via een barman die ze daar kenden we goedkoop drank konden krijgen.. (dat is namelijk altijd hun doel: ons volgooien met van alles en nog wat..als het maar duur is, want ze moeten natuurlijk wel hun status ´ik ben rijk´ vertegenwoordigen). Vervolgens nog naar een andere discotheek geweest, waar we 3 andere uitwisselingsstudenten die in Panama City wonen tegen het lijf liepen en het was dus echt heel erg gezellig. Dat weekend daarna was het dan zover.. we hadden de bijeenkomst van alle universiteit studenten voor het 2 maanden hier zijn. 3 hele dagen met zn allen aan het strand verblijven.. dat was echt zo onwijs gezellig!! En ik dacht natuurlijk van.. DIT is mijn kans om de kleur van een echt epanamees te krijgen.. maar nee hoor.. aangezien na de eerste dag ongeveer iedereen verbrand was.. met uitzondering van een belgische jongen, de panamese mensen en ik.. waren ze de 2e dag heel erg bezorgd zodra ik maar langer dan 10 minuten in de zon lag.. beetje bijgekleurd maar nog niet extreem. helaas!! Super veel bijgepraat.. iedereens problemen en ervaringen besproken en natuurlijk heel veel lol gemaakt!! Aangezien het een AFS activiteit was, mochten we officieel niet drinken.. maar Madelon, Toon en Manu lappen dit soort dingen natuurlijk aan hun laars.. dus wij vol goede moed opweg naar de supermarkt om 2 flessen water, ananas sap en een fles SECO te kopen...(de flessen water waren om de seco in te stoppen :P).. wij dus daar bij die supermarkt 2 flessen water weg gedronken om ze vervolgens weer met seco te vullen...terug bij het strand iedreen bij elkaar geroepen om heel sneaky dat op te gaan drinken.. ik voelde me echt weer een 15-jarige in Janssen.
Omdat ik toch ook wat dingen met mn familie wilde ondernemen, ben ik op een vrijdag met ze naar de film geweest (wat echt heerlijk is hier aangezien ze gelukkig in de bioscopen de films gewoon engels laten met ondertiteling). We zijn naar The Dukes of Hazzard geweest en dat was echt onwijs gezellig! Dat weekend daarna was zoals vele ook alweer helemaal volgepland.. zaterdag eerst met bijna alle intercambio´s hier in Chorrera naar een Bingo (wat hier dus niet alleen in de bejaardenhuizen wordt gespeeld maar door jong en oud :P) geweest op een van de scholen van de highschoolstudenten. Heel leuk, maar aangezien ik absoluut NOOIT geluk heb bij dit soort dingen.. ook dit keer weer niks gewonnen. Daarna met z´n alleen naar het huis van een Duitse chico gegaan omdat hij die dag wel 17 jaar werd. Heel leuk, veel gedanst, niks gedronken (want dat kan natuurlijk niet als je pas 17 word) en nog meer gedanst! Het mindere was dat we die avond dus laat naar bed zijn gegaan en Kendra, Nathaniel en ik de volgende ochtend om 8 uur in Panama Ciudad moesten zijn. We gingen met een van de AFS Voluntarios en nog meer AFSers mee met met een universiteit uitstapje naar de noordelijke kust van Panama, waar we van alles hebben bezocht. Onder andere ruines van een Spaans Fort, waar nog oude kanonnen staan en je de gevangenissen nog kan zien. Heel relaxed! Ook hebben we daar nog een paar esclusas bekeken bij het Panama Kanaal en wat het leukste was , was dat er op dat moment een tanker doorheen ging, dus dat ook een keer meegemaakt! Ook zijn we naar een maritiem instituut geweest, waar ik zowaar een zeester EN een zeekomkommer (ja die bestaan ook) heb vastgehouden.
Kendra enik hebben ondertussen ook het koken hier ontdekt en dat doen we dan ook regelmatig.. de koekjes zijn toch wel favoriet ook al blijven er vaak niet veel koekjes over aan gezien het deeg ook heel erg lekker is! Die zaterdag zijn kendra, nathaniel en ik onze eerste concert (en onze eerste onderneming helemaal op onszelf) gaan bezoeken.. en jawel van het populairste duo van panama..SAMI y SANDRA!! Die maken typische muziek waar je dan ook.. vrij logisch.. de ´baila typico´ op moet dansen.. Echt super geweldig, niet normaal.. iedereen aan het dansen, helemaal kapot aan het eind van de avond dat ik echt wensde dat ik mn eigen voetmasseur bij me had!
Afgelopen weekend was dan toch wel weer een hoogtepunt! We zijn met een groep van 30 mensen van AFS (studenten en vrijwillegers) naar Aguadulce geweest, waar een groot festival was. Daar zijn we zowel vrijdag als zaterdag naar PH (Pub Herrerano) geweest, dat is een open lucht discotheek die door heel Panama gaat (zo is hij komend weeken dweer heer in Chorrera) en veel gedronken natuurlijk aangezien alles hier onwijs goedkoop is en al helemaal als je een beetje je best doet als buitenlandse bij de barmannen! Nu dus echt TOTAAL kapot, aan gezien er niet veel geslapen is!! Komend weekend is het het weekend van Halloween dus ben benieuwd hoe dat gaat gaan! Hoop dat jullie het weer een leuk verhaaltje vonden en ik ga er nu even fotoñs bij zetten!! Hasta Luego, grande Beso, Adios Amigos!!!

• 24 Oktober 2005 - 17:03

Chiem:

heeej lieve lon!
    Lang geleden dat je iets van mij hebt gehoord en dat ik jou heb gezien. Aan dat laatste kan ik helaas niks doen maar aan dat eerste wordt gewerkt ;) fijn om te weten dat je het super naar je zin hebt. Dit is echt een ontzettend gave en unieke ervaring volgens mij. Hier gaat alles zo z'n gangetje, zal je snel mailen. Geniet er nog van, voor je het weet is het voorbij!

dikke kus kim

• 25 Oktober 2005 - 18:59

Nouk:

madjepatatjeee echt relaxt daar volgens mij!! ben nog elke jaloers als ik je verhalen lees!! hier nog steeds alles dikke primaa, ik ga je snel weer mailen over de laatste roddels:)
    geniet ervan
    liefs misje!
    xxxxx nouk

• 29 Oktober 2005 - 19:20

Kris:

lonnieponnie, wat leuk daar!!jij hebt gewoon een vakantie die een jaar duurt, hoe vervelend...in rotterdam is het iets minder vakantie vieren, maar verder ook zeker goed vertoeven...ik vroeg me trouwens af of je nog veel contact hebt met de mensen van dezelfde organisatie die tegelijk met jou naar panama vertrokken vanaf schiphol. nog heel veel plezier verder en tot snel weer he!!xxx kris

• 30 Oktober 2005 - 11:33

Maud:

Lieve lieve madeloonietampoonie,(ja nu hebben we ze allemaal gehad)
    Wat een heerlijke verhalen weer!En wat een heerlijk mailtje;) Doe je goed meisje!Jij bent gewoon een studentenleven (met alles erop en eraan) in Panama begonnen joh!TOP!Hier is iedereen druk aan het leren(lees: zuipen)voor tentamens! Roddels van deze kant van de wereld laten dus nog even op zich wachten!Helaaaas!(dat mailtje van Nouk gaat dus heel kort zijn)
    Nou,lief meisje,geniet er weer van,niet te veel zuipen(want brak zijn is niet leuk)en denk af en toe ook nog eens aan ons!
    Heeele dikke kus van mij

• 31 Oktober 2005 - 09:47

Florrie:

Lonniee!
    allereerst: BENT TROTS OP JE (toen ik dat mailtje van je las weetje wel haha)

Verder klinkt alles nog steeds even gaaf en jaloersmakend! Geniet ervan..en ik zou zeggen: Op naar nummer 2! ;)
    Dikke kus

• 07 November 2005 - 14:47

Maud:

Lieve Lonnie,ik heb vandaag over je gedroomd!!!Het was zo raar,je was weer terug en toen gebeurden er alllemaal vage dingen..haha!Was het maar zo,dat je weer terug was..mis je!Have fun meisje!!Dikke kus!

• 08 November 2005 - 10:29

Anneke:

Hi Lon,
    Wat leuk om een kaart van je te ontvangen. Je hebt het zo te zien erg naar je zin. Ben je wel voorzichtig met al die rijke, rondscheurende jongens? En met de drankjes?
    Hier alles goed. Chris heeft flat in Leeuwarden en vindt zijn studie hotelmanagement erg leuk (tot nog toe) Chiel is (weer) opnieuw begonnen met medicijnen en tien gaat half jaar naar azie met vriendin. wij hebben met pp en mar afgesproken weer gezellig kerst te vieren (Met cadeautjes) als je postadres geeft, zullen we een pakje voor jou maken, oaky?
    veel liefs en groetjes:
    de van zeijlen uit harderwijk

• 11 November 2005 - 07:38

Nen:

Maddieeee berichtje terug hier vanuit Indihaaa.. zoo ik merk echt dat je het onwijs naar je zin hebt. Whaha ik heb het ook met shirtjes.. ik geef hier echt niet meer dan 20 euro uit anders vind ik het TE ASOCIAAL DUUR!Moet je daar trouwens ook afdingen?? Nou de expert zit hier hoor (volgens mij word ik nog steeds afgezet daar niet van) Maar echt superrr leuk joh!! Ik wil echt nog niet naar huis mjaa ik ben weer benieuwd naar je nieuwe bericht! take care ennuhm neger worden voor het leven hoor!! xxxxxxxxxx

• 14 November 2005 - 15:18

Joelle:

madje!!!! wat hebje het nog steeds gaaf als ik al die fotos en verhalen lees!! super leuk. maar hoe zit het met alle gebeurenissen die niet op de site staan??? haha ik mail je binnenkort! kus kus

• 21 November 2005 - 11:12

Antoinetty:

lieve madelon, wat énig om over je wetenswaardigheden te lezen én je foto's te zien!!! als roos hier straks is zal ik haar wijzen op de website! de sfeer doet me erg denken aan roos in zuid amrika: het genieten straalt er, ondanks zere voetjes, echt van af. wat is het toch heerlik tegenwoordig dit soort websites: wij volgen dolf en sylvia ook op de voet in congo! jullie zijn op die manier lekker dichtbij! dikke kus en pas goed op jezelf!!! antoinetty

• 21 November 2005 - 15:14

Lautaaa:

madjee, hoe is t met jee? nog steeds helemaal naar je zin?? hier is t ook nog allemaal goed hoor.. en weet je, ik heb een spaanse taalcursus voor op de computer gekocht zodat ik als je terug bent met je kan praten in t spaans.. haha kijken wie t beter kan:P ik zal je binnenkort weer s een lange mail sturen met alle ins en outs:) veel plezierrrrrr.. kuskus