Bijna op de helft!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu Bijna op de helft!! - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft!!

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

13 Januari 2006 | Panama, La Chorrera

Ja het gaat echt onwijs snel.. over ongeveer2 weken ben ik alweer op de helft.. het vliegt werkelijk voorbij!! Begin weer even met de weetjes !!:

- ik toch wel een heel vreemd antwoord kreeg op mijn vraag waarom ongeveer 90% van de Panamezen een onwijs groot litteken op hun boven arm hebben.. namelijk: dat is van de inentingen die je krijgt als je jong bent.. Nou ik weet niet met wat voor naalden ze hier mensen injecteren.. maar dat is toch niet normaal dat je er zo´n litteken aan overhoud.. vervolgens krijg ik de vraag of ik dan nooit inentingen heb gehad omdat ik nergens een litteken heb!!
- alle panamezen nog steeds met grote ogen mn aan staan te kijken als ik zeg dat ik in Nederland woon maar GEEN wiet rook..
- hoe toevallig het is dat ik in Bocas Del Toros 2 mensen uit Eindhoven ben tegengekomen..(alhoewel hier wel vrijwel alleen toeristen rondlopen dus dan is de kans wel wat groter)
- hier met Kerst ook een 12-uur moment is..en dan dus net als bij oud en nieuw aan iedereen een fijne kerst word gewenst.. dan pas gaan eten, dan pas kadootjes uitpakken..
- kerst en oud en nieuw vieren hier betekent: je compleet vol eten en drinken.. gelukkig ben ik daar aardig goed onderuit gekomen!

Mijn feestdagen en weken erna:

Kerst was wel een hele ervaring om hier te vieren.. er bestaat niet zoiets als 1e en 2e kerstdag.. dus het was korter dan normaal maar supe rleuk!!De 23e hadden we eerst een kerstfeest van het werk van mijn moeder bij ons thuis..heel de dag bezig geweest met voorbereidingen.. het huis schoonmaken koken en dingen klaarzetten..Rond 8 uur kwamen alle mensen en er werd zoals gewoonlijk weer veel gedanst en gedronken, maar ik heb wat betreft het drinken de kerst even overgeslagen..Onder de kerstboom lagen inmiddels al heel wat kadootjes..die mijn moeder en broertje toch wel erg nieuwsgierig maakte!! De dag van kerstavond de hele dag tdruk bezig geweest met koken en het schoonmaken van het huis van de vorige dag! Om 12 uur snachts zijn we dus begonnen met eten.. iedereen kwam langs om je een gelukkige kerst te wensen en eindlijk mochten de kadootjes dan uitgepakt worden.. iedereen helemaal blij met de dingetjes die ik voor ze had gekocht en heb zelf ook aardig wat leuke dingen gehad!!Hierna hadden een paar buurjongens voor ons huis een hele geluidsinstallatie neergezet en zon 15 kratten bier werden tevoorschijngehaalt..Groot feestje met heel de straat voor ons huis! Zo rond 8 uur smorgens lag ik dan echt doodop in mn bed! De volgende dag.. dus zegmaar 1e kerstdag was er eigenljk niks.. iedereen lag zn kater uit te slapen en ik heb lekker het huis staan schoonmaken aangezieni k nergens last van had omdat ik amper had gedronken!

Een paar dagen na kerst had ik de graduacion van mijn broertje.. je hebt hier ook een graduacion na de derde.. omdat je dan zegmaar de onderbouw afsluit.. dus daar heen gegaan met mijn moeder.. en na weer veel gebeden en liedjes kreeg iedereen zn diploma en werden er prijzen uitgereikt.. vrij saai was het maar toch wel leuk om ook een keer mee te maken!

De 28e had ik de verjaardag van mijn mede-nederlandse-afs´er Peter die 19 werd.. hij was inmiddels van gezin veranderd en woont nu in Panama City dus in zijn huis daar verzamelt met een hele groep mensen.. zn taart gekregen en kadootjes.. en daarna met de hele groep richting een discotheek vertrokken wat weer super gezellig was..een van de panamese jongens was wel erg desperate aan mij aan het vragen de hele tijd of ik een foto van hem een DAT meisje wilde maken.. nou na 100x heb ik dat dan maar gedaan..(vervolg komt later).. daarna met Nathaniel bij Sofie (belgisch meisje dat in Panama City woont) gaan slapen en toch wel met open mond staan kijken want zij woont in een vrij rijke familie..en dan was ik toch even niet meer gewent.. Volgende dag weer optijd richting Chorrera gegaan en daar stonden mijn buurjongens al weer juichend te wachten omdat ze altijd als ik iets met de groep studenten doe ze erg nieuwsgierig zijn naar de foto´s (buitenlandse meisjes zijn namelijk ERG lekker)..Toen kwamen ze dus langs die foto van de jongen en HET meisje en toen stonden ze ineens allemaal te schreeuwen en te doen.. dus ik vraag wat er aan de hand was.. blijkt dus dat ik een foto heb van een van de bekendste porno sterren van Panama.. nou ben ik natuurlijk ook heeeeeel erg blij mee!!

Toen kwam oud&nieuw er al weer aan.. de 30e alle boodschappen gedaan met mijn moeder en dus op oudjaarsdag weer vrijwel de hele dag staan koken..Het 12uur moment is hier niet oz belangrijk als in Nederland.. het was gewoon op een gegeven moment van.. ooh volgens mij is het al 12 uur gewest.. nou gelukkig nieuwjaar dan maar!! en weer kwam de hele buurt langs om je een gelukkig nieuwjaar te wensen en ook was er het toepasselijke vuurwerk.. Weer heel wat drank kwam tevoorschijn, maar heb me toch ook deze dag weer even ingehouden!! Volgende dag het huis schoongemaakt aangezien mijn moeder met een kater in haar bed lag haha..en later die dag zijn we nog langsgegaan bij mijn oma...

2 januari had ik nog de verjaardag van een van mijn nichtjes die 19 werd mar daar zijn we maar een uurtje ofzo geweest..want zij zelf wilde naar een discotheek dus het was al snel over! De volgend edag ben ik met 3 van mijn buurjongens; Dariel, Erick en Edwin en nog met Nathaniel naar het concert van DJ Tiesto geweest in Panama Ciudad.. Voor 25 dollartjes hadden we een kaartje voor de Area Club.. om 9 uur zou het beginnen maar uiteindlejk gingen pas rond half 11 de deuren open..het werd gesponsord door Heineken bier.. maar ze wisten het goed te doen door voor 1 biertje 2 dollar te vragen..Daar binnen nog andere mensen tegengekomen dus was wel erg gezellig.. einderlijk dan om 1 uur snachts kwam Tiesto tevoorschijn en dus even helemaal los gegaan en zo hard mogelijk Nederland en Breda geroepen, maar helaas hij heeft me niet gehoord! Uiteidnlijk om 3 uur snachts weer terug naar Chorrera gegaan..

5 januari was het dan DE dag dat we hier precies 5 maanden waren en dat moest dus gevierd worden..Kendra kon toen ik jarig was niet op mijn verjaardag komen dus had ze bedacht dat ik wel een 2e keer jarig kon zijn dus 5 januari was mijn 2e verjaardag en ze had een mooie taart voor me gebakken.. heel gezellig gehad met Kendra en Nathaniel.. filmpje gekeken en dat soort dingen.. ´savonds zijn we nog naar Calle Del Agua gegaan die nog steeds in de kerstsfeer stond en daar de rest van de avond geweest omdat een vriend van de universiteit daar met zijn dansgroep optrad.

De volgende dag met mijn moeder, broertje en buurjongens weer naar Calle Del Agua vertrokkeno mdat dit de laatste avond zou zijn dat alle kerstdingen/lichtjes daarzouden zijn.. heel gezellig gehad.. sinds een hele maand weer aardig wat gedronken..maar ook weer niet te gek!!

Toen kwam mijn 2e reisje naar tropische eilanden toch wel weer dichtbij.. zondag middag zijn Kendra, Nathaniel en ik naar Panama Stad vertrokken om daar eerst naar de film Chronicles of Narnia te gaan daarna wat te eten en vervolgens te wachten op de rest van de groep vanuit de provincie Panama.. om half 11 savonds zijn we dan met die mensen op de bus gestapt om er 7,5 uur in te mogen zitten op weg naar David (grote stad in het noorden van Panama).. helaas was deze bus overge-airconditioned dus het was dan ook echt IJS en IJSkoud!! Uiteindelijk rond 5 uur sochtends in David aangekomen om daar te wachten op de rest van de groep studenten (die woonden daar in de buurt).. We waren met degene van de universiteits studenten die meegingen, degene van de community service die meegingen en een deel vande highschool studenten die in het noorden van panama wonen.. totaal met een stuk of 30.. Even ontbeten daar en vervolgens gewacht op het busje was ons met nog een reis van zo´n 3,5 uur richting Changuinola zou brengen.. Heel gezellig gehad in het busje totdat het busje het begaf..motor oververhit..de rook stond in het busje zelf.. moesten stenen achter de wielen leggen zodat het niet achteruit zou rijden want op de een of andere manier deed de handrem het ook niet meer en moesten zakken water gaan halen in de rivier..weer een hele ervarign.. maar na een uurtje weer opweg.. helaas bleef de bus het maar begeven en uiteindelijk naar 5 keer stoppen een ander busje genomen en kwamen we rond 4 uur aan in Changuinola waar we de boot naar Bocas Del Toros zouden nemen.. eerst nog zon uurtje staan wachten in de hitte totdat de boot zou komen maar uiteindelijk dan toch daar aangekomen!! We verbleven in een hotel op Isla Colón.. awt dus echt een surfers/rasta oord was.. overal kwamen de lekkere surfdudes te voorschijn en het barste er van de toeristen..opeens voelde ik me geen vreemde eend in de bijt meer.. Zoals eerder gezegd..zelfs Nederlanders tegengekomen.. naar super mooie sranden geweest en ik heb jawel.. dolfijnen in het wild gezien!! echt ik was zo enthousiast dat het me niet gelukt is om een goede foto te maken maar andere hebben die wel dus ik ga mn best doen om die te pakken te krijgen!.. 2 avonden nog naar een soort van discotheek geweest.. heel veel mensen leren kennen en kortom het echt super naa rmn zin gehad!! Een echte rastamuts gekocht, hongaars kaartspel geleerd en jawel.. 2 hongaarse woorden.. er komt ook een nieuwe student in chorrera wonen die uit hongarije komt dus heb een nieuw missie.. hongaars leren!!
Donderdag weer terug naar CHorrera gegaan.. en vandaag du sweer hier.. komende zondag ga ik nog naar een andere eiland toe en ook naar een plaats vol met ruines.. dus ben benieuwd!!! hele dikke kus vanuit hier!! CHAO (ja dat is ciao op de panamese manier geschreven)

• 13 Januari 2006 - 18:10

Mams:

Ha lieverd, natuurlijk meteen naar je site gegaan na je e-mailtje! Je hebt weer aardig wat meegemaakt en ik zie al uit naar de foto's van al dat moois! Enne.... wat een prijzenswaardige zelfbeheersing op gebied van de alcoholinname, ga zo door zou ik zeggen! Weet je al of jullie naar de Uni van Panama City mogen overstappen? Hoop het, kun je eindelijk wat gaan sporten, wat je zo graag wilt.
    Wat hebben wij hier maar een gezapig leventje, als ik jouw verhalen lees. Zal je tegenvallen straks als je weer in ons koude kikkerlandje terug bent, meisje!
    Plaats maar snel de foto's!
    Liefs, mams

• 13 Januari 2006 - 20:24

Anneke:

Hi Lon,
    mooie verhalen, hoor. Ik moet nu dus twee sites in de gaten houden, he, van al die jongelui die over de hele wereld zwerven!
    Schrijf nog even je postadres op, want dan kan ik je kerskadootje nog opsturen.
    groetjes ook van clemens en boys,
    anneke

• 14 Januari 2006 - 08:44

Bram:

hahaha jij rookt geen wiet;) ik wacht nog op de foto!! xxx

• 14 Januari 2006 - 10:32

Fréderique:

hey lon,
    zo te lezen nog steeds naar je zin..en eens een hele andere kerst en oudjaar gevierd..vooral al die leuke eilandjes lijken me super..ben benieuwd naar de foto's..kuss

• 16 Januari 2006 - 19:41

Lot:

heej lon,

net gesproken, weer even bijgepraat, ook nog even je verhaal gelezen.. netjes hoor van de zelfbeheersing van gebruik van alcohol, ik ben weer even op de hoogte, wel super handig dat iedereen zo op de hoogte houd, houden zo
    ... kuss

• 17 Januari 2006 - 07:11

Steef:

Over een jaar ben ik er ook :)!! Ben wel benieuwd naar al die mensen die je daar hebt leren kennen. Gaan we wel even een feestje van maken hè!
    Kus

• 29 Januari 2006 - 15:06

Misha:

heey madelon!!! wat onwijs leuk om allemaal te lezen ook!! fijn dat je het zo naar je zin hebt!! ja de tijd gaat onwijs snel! al op de helft joh.. maar van de andere kant als je eraan denk hoe lang je er eigenlijk al bent is de helft niet eens zo veel!!ik ben de afgelopen maand in de diepe jungle geweest waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan in een communidad! was echt onwijs leuk, indrukwekkend en vooral basic!!! ik hoop dat je het nog erg naar je zin gaat hebben de komende tijd! en vind het heerlijk om ook jou verhalen te lezen!! XXXX misha

• 01 Februari 2006 - 17:31

Rachel:

Hola chica!
    Que tal?
    Aqui todo va muy bien!
    Quando vas a volver a Holanda?
    Yo voy en el fin de mayo.
    Haha goed,schakel weer over op nederlands!
    Klinkt onwijs leuk wat je allemaal aan het doen bent!
    En zulk lekker weer ook!
    Over een maandje wordt het hier gelukkig ook weer lekker!Heb het hier ook nog steeds heel erg naar mn zin.
    Nog een hele fijne tijd,en geniet ervan!!
    liefsxx Rachel