ben ik weer.. - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu ben ik weer.. - Reisverslag uit La Chorrera, Panama van Madelon Witte - WaarBenJij.nu

ben ik weer..

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

01 Februari 2006 | Panama, La Chorrera

Hola mis queridos amigos!! deze keer is het al vrij snel datik weer wat schrijf, maar kreeg van zoveel mensen te horen of ik weer even wat wilde schrijven datik maar weeris aan een mooi verhaal ga beginnen.. inmiddels ben ik dus al over de helft van mijn jaar en kom ik over iets meer dan 5 maandjes alweer terug naar Nederland..natuurlijk ga ik die 5 maanden eerst nog volop genieten hier, nog meer van het land zien en meer mensen leren kennen!!

En natuurlijk nog steeds mn spaans een beetje verbeteren..wel heb ik gemerkt dat er toch wel een aantal grote verschillen zijn tussen het Panamees-Spaans en Spaans-Spaans.. dus ben wel van plan in Nederland ermee verder te gaan en het wat meer Spaans-Spaans te maken, want kan mezelf er nu al op pakken dat ik de -s aan het einde van woorden weglaat zoals de Panamezen doen (donde esta inplaatsvan donde estas)..voor de leken in spaans.. dit betekent: waar ben je...volgens mij altijd al goed geweest in me aanpassen aan accentjes enzo (toch mam :P je vond het toch altijd zo fijn hoe ik praatte in Woerden!!) In de afgelopen tijd ben ik niet achter heel veel rare, vreemde panameze gewoontes gekomen dus de weetjes sla ik deze keer maar is over, deste beter zijn ze dan misschien de volgende keer!!

Na mijn reisje naar Bocas stond al meteen weer het volgende uitstapje voor de deur..mijn moeder had een paseo georganiseerd naar Isla Grande, een eiland aan de caribische (noord)kust van Panama en daar zouden we met een coaster heengaan..dus zondagochtend om 5 uur stonden we allemaal (de helft van mijn straat, Nathaniel, Kendra, mijn familie en ik) klaar om te gaan..maar aangezien de Panamezen niet echt een gevoel voor opschieten hebben gingen we dus uiteindelijk pas om half 7 weg met een veel te volle bus omdat er nog een paar van die snuggere panameze mensen waren geweest die om 5 uur ´sochtends besloten toch maar mee te gaan, terwijl er dus eigenlijk geen plaats meer was in de bus.. Maar dat maakt de lol niet minder, dus onder harde muziek veel geschreeuw (ik maak me overigens erg zorgen dat ik als ik terug ben niemand kan verstaan in Nederland, ze schreeuwen hier nogal als ze praten..alsof iedereen een gehoorprobleem heeft) en vol gezang gingen de 3 uur voorbij..aangezien je hier toestemming aan de regering moet vragen om zon paseo te doen en je absoluut geen drank mee mag nemen naar het strand hebben we ongeveer 7 moeten stoppen voor een controle van de politie (die hier overigens standaard met een onwijs groot geweer rondlopen)..Eindelijk daar aangekomen, weer een mooi uitzichtplaatje (dus ik als toerist weer leuke plaatjes geschoten) en omdat veel van de volwassen vrouwen bang waren om in een boot over te steken naar het eiland, bleven die bij het strand aan het vaste land en zijn wij met groep jongere mensen overgestoken naar Isla Grande..daar heerlijk gezwommen in de blauwe zee, onwijs leuke Bob Marley tent ontdekt, kortom veel lol gehad!! Tegen de namiddag allemaal weer in het busje gepropt om terug te rijden naar Chorrera (dit ging onder een NOG harder geschreeuw en gezang dat ik er bijna neigingen van kreeg)..een super leuke dag gehad en ging voldaan mijn bedje in!!

De volgende dag werd ik fijn wakker met een gezellig vriendje in mijn kamer..een CUCARACHA (kakkerlak)..het was echt het eerste watik zag toen ik mijn ogen op deed..ik natuurlijk helemaal hysterisch, maar gelukkig heeft de held van een broertje me gered van dit afgrijselijke wezen!! (hij was echt heel groot hoor.. niet normaal, had er al vaker een paar gezien maar die waren klein.. deze was minstens zo lang als mijn duim) Inmiddels al volkomen gewend aan de salamandertjes die over de muren kruipen, de dagelijkse bezoekjes van spinnetjes (TJES..de grote doen me nog steeds geen groot plezier..en dan bedoel ik ook echt GROOT!!)

De week erna niet zo heel veel gedaan, bij mensen langs gegaan, wat met m´n spaans geoefend, de wekelijkse dates afgewerkt (ja echt..als je totaal in een dip zit omdat je niemand kan vinden in Nederland..kom naar Panama, je hebt keuze zat!!)..het vervelende is dat de jongens hier vriendschap met een meisje (vooral dan een buitenlandse) nog steeds niet zo goed begrijpen.. ik kan het vaak genoeg zeggen en dan zeggen ze ja oke ik snap het..en vervolgens hervatten ze het gesprek door te zeggen hoe mooi ik wel niet ben..nee oke dan snap je het helemaal!! Het fijne van de dates hier, tenminste als je een meisje bent, is dat je NIKS, maar dan ook NIKS hoeft te betalen..tot aan de taxi naar huis toe betaald hij..nou dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen!! En ik heb het toch altijd wel gezellig!

Toen was het alweer bijna zover dat de Feria de La Chorrera zou gaan beginnen..dit is een 12daags festival wat door heel Panama bekend staat en ze komen dan ook van onwijs ver om een dag van de Feria mee te maken...helaas was AFS zou leuk geweest om in het eerste weekend van de Feria onze 6maanden-reunie te houden, dusja..helaas! Maar dus de woensdag dat de Feria begon meteen met mijn buurjongens richting de Feria gegaan om even te zien hoe het was..wist niet wat ik zag..onwijs groot, super grote kermis (tot aan een achtbaan aan toe), 2 openluchtdiscotheken (PH en X-zone), een mobiele McDonalds, Kunas en Rastas die weer van allerlei leuke dingen verkochten, speelhallen, klein dierentuintje, koeienverkoop, paardenritjes, typisch eten, plaatsen waar je kon drinken en dansen en ga zo maar door!! Daar de avond doorgebracht, alles bekeken, wat kermis ritjes gedaan en vermoeid weer terug naar huis gelopen..

het weekend wat daarna kwam moest ik dus missen, maar ging vol goede moed op weg naar Santiago waar we met de AFSers bijeen zouden komen om naar Santa Fé te gaan waar we dus onze bijeenkomst hadden..Samen met Irene, Sofie, Nathaniel en Kendra, wij als aangepaste panamezen kwamen dus te laat aan in Santiago.. en niet een beetje, nee anderhalf uur..daar aangekomen waren ze niet zo blij met ons, maar meteen in de volgende bus gesprongen op weg naar Santa Fé. Daar aangekomen stond een heel schattig oud mannetje van die trainingspakjasjes van 20 jaar geleden, ( met van die felle kleuren en motieven..stomweg oerlelijk) voor 50 cent per stuk te verkopen..dus verveeld als we waren allemaal zo´n jasje gekocht en er onwijs veel lol mee gehad!! Na een half uur komt er een gammele pickuptruck aanrijden en krijgen we te horen dat we onze spullen er in moeten leggen en er zelf ook maar in moeten gaan staan..braaf als we zijn allemaal daar in, maar onwetend over de rit die we zouden krijgen!! We zouden gaan slapen in een huis ergens in een vallei, dus we moesten nog een heel stuk naar beneden, over werkelijk een maanlandschap!! Het regent daar onwijs veel dus het was super modderig en dan overal gaten en rotsen..en dan sta je daar achter in zo´n pickup!! De reis naar beneden viel nog wel mee...Omdat er daar in Santa Fé ook een soort Feria was gingen we daar ´s avonds met z´n alle heen, dus allemaal weer achterin die pick up geklommen en op weg dan maar.. het had intussen nog veel meer geregend dus het was een grote maanlandschap-modderpoel..nou toen deed ik het wel in mn broek..telkens als we zo halverwege een stijl stuk waren gleed die auto weer een paar meter achteruit en zo ging het maar door.. kwam er een gat aan en ging die auto bijna zo schuin dat we half om lagen!! gelukkig op de feria heel erg gezellig gehad en dat maakte het dan wel goed!! Het regende super hard en in PH was het inmiddels een soort van zwembad, dus de slippers gingen uit en hebben we maar even de regendans op onze blote voeten gedanst tot verbaasde gezichten van de plaatselijke bevolking! De volgende dag hier weer heengegaan alleen toen had de bestuurder van de pickup maar besloten dat hij ons niet terug wilde rijden..dus wij om 2 uur snachts met de hele groep (en om precies te zijn 1 zaklamp) in het pikkedonker op weg om richting het huis te lopen..dus het maanlandschap-modderpoel moesten te voet naar beneden worden gelopen..ongeveer de helft van de groep wel onderuit gegaan tot groot gelach van de rest, maar gelukkig heb ik me staande kunnen houden!! Overigens was het landschap daar ook onwijs mooi..we zaten vlakbij een soort van wildwater rivier en midden tussen de bergen dus weer een paar mooie fotootjes weten te maken!

De volgende dag weer terug richting Chorrera, helemaal uitgeput, maar lekker uitgeslapen!! Inmiddels gister (dinsdag) voor de eerste keer naar PH in de Feria geweest met mijn buurjongens en een groep afsers wat super gezellig was..aangezien ik een VIP entree heb word het de komende week vrijwel elke dag PH, dus heel gezellig!! Komende zondag is de Feria weer voorbij en dan heb ik nog ongeveer een maand voordat de universiteit weer begint..
Ik ga waarschijnlijk met 4 andere afsers nog een reisje van ongeveer 1,5 week maken naar het noorden van Panama om de provincie Chiriqui te gaan verkennen wat heel erg mooi schijnt te zijn.. daarna is het dan alweer tijd voor Carnaval.. ben echt super benieuwd hoe dat hier gaat worden!! Hoop jullie weer een beetje op de hoogte te hebben gebracht!! Beso muy grande.. Madelón!!

P.S. Bij de foto´s staan overigens nog wat betere foto´s van de dolfijnen in Bocas en nog wat foto´s van mijn vertrek van Schiphol afgelopen augustus!

  • 02 Februari 2006 - 06:48

    Steef:

    Super leuke foto's!!! Ben zo benieuwd hoe het daar is, maar krijg wel een goed beeld door je foto's. Weer lekker hard aan het feesten zie ik...ben je alvast wat gewend voor volgend jaar ;)!
    Ik ga je morgen of vanavond even bellen als ik thuis ben!
    Kus

  • 02 Februari 2006 - 18:47

    Amarens:

    Hey Madelon!
    Je kent me niet, maar ik ga volgend jaar naar Panama met AFS! Ik kwam toevallig vandaag op je site door op de site van AFS naar mensen te zoeken :D. Vanaf nu ga ik dus ook je site volgen, want ik ben erg benieuwd wat je daar allemaal meemaakt! Het klinkt in elk geval geweldig, wat ik nu allemaal lees...B)
    X
    Ik heb net vandaag toevallig je site ontdekt!

  • 03 Februari 2006 - 10:02

    Mams:

    Mooi verhaal weer, Lon, en wat een leuke foto's! Enne....mijn gehamer op je accentjes heeft blijkbaar toch wel zin gehad, want nu hoor je het zelf, hahaha!! En nu nog je taalfouten (je weet: ik ben OOK nog een taalfreak), foei Lon: "...sla ik deze keer maar IS over". Sinds wanneer is IS een vervanger voor EENS? Wat een zeurpiet ben ik hè, bah!Ik ben er trouwens ook wel benieuwd naar hoe ze bij jullie in Panama carnaval vieren; moet ik nog één van je flitsende pakjes opsturen? (grapje..).
    Nou, laat je moeder maar zeuren en leuteren en ga lekker verder met genieten van al die leuke dingen!
    XXXXX, mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 71131

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2005 - 05 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: